Veľký šok spravil Facebook prednedávnom v Austrálii  – obmedzil prezeranie a zdieľanie spravodajského obsahu. Odborníci aj svetové média tvrdia o zlom kroku pre Facebook. Poškodil tento akt reputáciu Facebooku nadobro a nahradí ho v Austrálii niekto iný? Každopádne je to jasný dôkaz toho, akú moc majú veľké technologické spoločnosti.

RADIKÁLNA REAKCIA FACEBOOKU 

Ako reakciu na návrh zákona v Austrálii o prerozdeľovaní reklamy z online priestoru reagoval Facebook dosť razantne. Jeho reakciou bol neohlásený neplánovaný výpadok – blokácia zdieľania a prezerania si príspevkov so spravodajským obsahom.

Pripravovaný austrálsky zákon má technologické firmy prinútiť platiť spravodajským firmám za využívanie ich obsahu.

 Pravidlá rozdeľovania reklamy z online priestoru sú momentálne také že 81% všetkých príjmov si rozdelí  Google a Facebook a zvyšku trhu zostáva 19 %.

Názory vlády a Facebooku sú oba v rozpore a zároveň správne. Základný argument austrálskej vlády hovorí, že ani Google ani Facebook by nedokázali zarobiť a profitovať, ak by nedávali reklamu aj k článkom, ktoré vytvárajú vydavatelia a spravodajské weby. A za to sa odmenia veľmi malým podielom z príjmov na reklame. 

Nazorom Facebooku je však fakt, že len minulý rok firma pomohla austrálskym vydavateľom zarobiť okolo 407 miliónov austrálskych dolárov iba vďaka zdieľaniu obsahu a odkazov. Preto apeluje, že austrálska vláda nechápe a nerozumie tomuto vzťahu medzi sociálnou sieťou a vydavateľmi.

REAGUJE AJ GOOGLE

Následne po reakcii Facebooku sa očakávalo ako sa k situácii postaví Google, ktorý zatiaľ po podobnom kroku nesiahol. K postupom Facebooku sa odmietli vyjadriť a idú svojou cestou.

Google nedávno pohrozil, že zablokuje v Austrálii svoj vyhľadávač ak sa zákon schváli. Následne však začal s austrálskymi mediálnymi podnikmi rokovať a  uzatvárať licenčné dohody o využívaní ich obsahu a ako by mali vyzerať ich platby. Google preto zriadil platformu News Showcase.

 Google robí napríklad to že zdiela iba upútavku na článok nie celý obsah. Alebo zdiela perex – takto vie že návštevnosť webu je vďaka vyhľadávaču.

Horšie sú na tom malé alebo súkromné vydavateľstvá , ktoré nemajú vyjednávaciu ani finančnú silu aby s Googlom uzavreli dohody.

ČOHO SA OBMEDZENIE TÝKALO

Austrálčania si počas tejto blokácie nevedeli zobraziť žiadny obsah z miestnych alebo celosvetových médií, žiadne príspevky, žiadne spravodajstvo. Až okolo 21% ľudí využíva sociálne médiá ako zdroj informácií. 

Pri tomto neuváženom kroku sa stala aj chyba,lebo boli zablokované v rámci Facebookoveho algoritmu aj weby lokálnych, národných inštitúcií, samospráv alebo zdravotníckych zariadení, meteorologických staníc, charity atď. Nezobrazovali sa ani príspevky iných krajín. Zaujímavosťou je , že Instagram, ktorý patrí Facebooku fungoval.

Toto riešenie si vyžiadalo ostrú vlnu kritiky hlavne pre zablokované informácie ohľadom pandémie Covid -19. V Austrálii sa tiež v najbližších dňoch má spustiť kampaň na podporu očkovania práve cez sociálne médiá. Bola to aj skvelá príležitosť pre konšpirátorov a tvorcov hoaxov.

NAHRADÍ FACEBOOK NIEKTO INÝ?

Facebook v Austrálii zjavne nechce ustúpiť. Microsoft využil túto príležitosť a so svojou aplikáciou Bing ponúkol Austrálii náhradu a dlhé rokovania ako substituovať Facebook a Google.

Na záver sa Facebook vyjadril, že sú pripravení rokovať s australskou vládou, a s dokonale nastavenými pravidlami následne spustiť projekt Facebook News čím by sa zvýšili investície miestnym vydavateľom.

Uvidíme ako sa situácia ďalej vyvinie , ale už teraz môžeme tvrdiť, že tento akt naštartoval celosvetovú debatu o regulácii sociálnych sietí.

Foto: Unsplash