Viaceré spotrebiteľské združenia v Európe podali sťažnosť na spoločnosť TikTok kvôli zneužívaniu údajov svojich užívateľov.  

Sťažnosť v utorok oznámila Európska spotrebiteľská organizácia (BEUC), ktorá obvinila populárnu sociálnu sieť zo zneužívania práv a údajov svojich mladých používateľov.

„Tik Tok fauluje viacnásobné porušovanie práv spotrebiteľov v EÚ a nechráni deti pred skrytou reklamou a nevhodným obsahom,“ uviedol BEUC v tlačovej správe.

Organizácia tiež vyzvala orgány v 15 európskych krajinách, aby ďalej vyšetrovali konanie spoločnosti TikTok. Po niekoľkomesačnom vyšetrovaní sa zistilo, že populárna platforma má „nejasné a nejednoznačné“ podmienky poskytovania služieb, uviedla BEUC.

„Podmienky jej autorských práv sú taktiež zle naformulované, pretože dávajú spoločnosti TikTok neodvolateľné právo používať, distribuovať a reprodukovať videá zverejnené používateľmi bez akejkoľvek odmeny,“ dodala.

TikTok tiež čelí kritike ohľadom funkcie, ktorá umožňuje používateľom nakupovať coiny ako virtuálny „darček“ pre online influencerov. BEUC uviedol, že politika platformy pre túto funkciu obsahuje „nekalé podmienky a zavádzajúce praktiky“, keďže TikTok je schopný meniť iba online výmenný kurz medzi mincami a „darčekmi“. To potenciálne „skresľuje finančné transakcie vo vlastný prospech,“ uviedol BEUC.

Populárna platforma na zdieľanie videí ďalej čelila aj tlaku talianskych orgánov na ochranu údajov, aby blokovali maloletým používateľom užívanie aplikácie.

Európska spotrebiteľská organizácia  tiež obvinila platformu TikTok zo „zlyhania pri starostlivosti o ochrane detí online,“ online. „K nevhodnému obsahu, ako sú videá zobrazujúce sugestívny obsah, deťom stačí len pár rolovaní,“ dodala kancelária.

Aplikácia, ktorú vlastní čínska spoločnosť ByteDance, medzitým údajne nedokáže jasne informovať používateľov o tom, aké osobné údaje sa zhromažďujú a na aké účely.

„Domnievame sa, že niektoré z týchto postupov potenciálne porušujú všeobecné nariadenie o ochrane údajov a dostali sa tak do pozornosti orgánov pre ochranu údajov v rámci ich prebiehajúcich vyšetrovaní spoločnosti,“ uviedol BEUC.

„Za pár rokov sa TikTok stal jednou z najpopulárnejších aplikácií pre sociálne médiá s miliónmi používateľov v celej Európe,“ uviedla Monique Goyens, generálna riaditeľka BEUC, „ale TikTok sklamal svojich používateľov porušovaním ich práv vo veľkom rozsahu“.

„Deti milujú TikTok, ale spoločnosť ich nedokáže ochrániť. Nechceme, aby naši najmenší boli vystavení všadeprítomnej skrytej reklame a nevedomky sa zmenili na billboardy v čase, keď sa len snažia pobaviť.“

Vo vyhlásení pre Euronews spoločnosť TikTok uviedla, že urobili zmeny. Zabezpečili, aby ich pravidlá ochrany osobných údajov mladší používatelia chápali a boli pre nich zrozumiteľné.

„Zaistenie bezpečnosti našej komunity, najmä u našich mladších používateľov, a rešpektovanie platných zákonov, kde pôsobíme, berieme vždy veľmi zodpovedne,“ uviedol hovorca.

„Zaviazali sme sa chrániť našu komunitu a vyvinuli sme dôležité iniciatívy. Napríklad zmena všetkých predvolených nastavení ochrany osobných údajov pre používateľov mladších ako 16 rokov na súkromné.“

„Stále sa snažíme o zlepšovanie našich postupov,“ dodal hovorca.

TikTok tvrdí, že kontaktoval Európsku spotrebiteľskú organizáciu s cieľom zorganizovať stretnutie a zaoberať sa  ich obavami.

Foto: Unsplash